Dziecko w wieku przedszkolnym jest ciekawe świata. Interesuje się wszystkim, co go otacza. Ciągle zadaje pytania – po co?, dlaczego?, co to jest? Warto wykorzystać ten okres w życiu dziecka na zaspokojenie jego ciekawości otaczającym światem. Bardzo pomocne w tym względzie mogą być spacery i wycieczki.
Spacery – to piesze pokonywanie krótkich odcinków np. na pocztę, do parku…
Wycieczki – to pokonywanie dłuższych odcinków, zwykle przy pomocy środków lokomocji (samochodu, autobusu, tramwaju). Wycieczka może być
po mieście, do teatru, do lasu, poza miasto.
po mieście, do teatru, do lasu, poza miasto.
Spacery i wycieczki mają dla dziecka znaczenie:
Poznawcze – zapoznają dzieci z najbliższą okolicą – osiedlem, dzielnicą, miastem, w którym mieszka dziecko. Podczas spacerów, wycieczek można poznać różne obiekty, instytucje, np. Poczta, Policja, Straż. Warto zabrać dziecko do różnych punktów usługowych – do fryzjera, szewca, zegarmistrza… Dzięki tym wizytom dziecko pozna różne zawody, sposób wykonywania danej pracy, narzędzia oraz przydatność danego zawodu dla ludzi.
Emocjonalne – każdy spacer, wycieczka wyzwala pozytywne emocje – radość, zadowolenie, ciekawość. Dziecko cieszy się z kontaktu z kolegami, mamą, tatą czy starszym rodzeństwem. Wreszcie ktoś ma dla niego czas. Można go spędzić razem spacerując i zwiedzając. Dziecko czuje się kochane i potrzebne. W ten sposób dzieci integrują się w grupie przedszkolnej, wzmacnia się więź emocjonalna z rodziną.
Społeczne – dziecko poznaje właściwe wzorce zachowań. Uczy się jak należy się zachowywać w środkach lokomocji, w muzeum (jesteśmy cicho, nie dotykamy eksponatów), w parku ( nie niszczymy przyrody, nie depczemy trawników, nie zrywamy kwiatów, bawimy się zgodnie, pożyczamy sobie zabawki, ustępujemy miejsca na huśtawce, zjeżdżalni).
Estetyczne – kształcą wrażliwość młodego człowieka na piękno i sztukę. Będzie to: oglądanie wystaw, wizyty w muzeum, słuchanie koncertów muzycznych, oglądanie przedstawień w teatrze. Wizyta w teatrze jest dla dziecka czymś niepowtarzalnym. Sama wyprawa, odpowiedni strój (odświętny), nastrój w teatrze sprawiają, że wycieczka staje się wyjątkowa.
Zdrowotne – Spacery, wycieczki do parku, do lasu są wspaniałą okazją do uprawiania ćwiczeń fizycznych. Dzieci bardzo lubią: biegi, skoki, wspinanie się, przeskakiwanie przez przeszkody.
Wycieczki i spacery:
- są receptą „na nudę”. Dostarczają pomysłów na sposoby spędzania wolnego czasu,
- przyczyniają się do rozwoju: mowy, myślenia, spostrzeżeń,
- organizowane w różnych porach roku hartują organizm,
- wyrabiają nawyki (organizowanie, planowanie),
- zachęcają do ćwiczeń fizycznych, które będą kontynuowane w życiu dorosłym. Dziecko widzące rodziców ciągle przed telewizorem, nie ruszających się z domu na pewno nie będzie człowiekiem aktywnie spędzającym czas wolny.
Organizując wycieczki, spacery należy:
1. dobrze je zaplanować (ustalamy: gdzie idziemy?, po co?, co chcemy zobaczyć?, jaką trasą będziemy szli, jechali?, kiedy wyruszamy?, kiedy wracamy?)
2. mieć na to czas. Wycieczki powinny odbywać się w atmosferze pokoju, radości, nie może być pośpiechu, zdenerwowania.
3. zabrać ze sobą jedzenie, picie, parasolkę - jeśli pogoda niepewna.
Zachęcam rodziców i nauczycieli do organizowania dzieciom spacerów, wycieczek ze względu na duże ich znaczenie w rozwoju osobowości dziecka.
mgr Agnieszka Krok