Znaczenie spacerów i wycieczek dla rozwoju przedszkolaków

Dziecko w wieku przedszkolnym jest ciekawe świata. Interesuje się wszystkim, co go otacza. Ciągle zadaje pytania – po co?, dlaczego?, co to jest? Warto wykorzystać ten okres w życiu dziecka na zaspokojenie jego ciekawości otaczającym światem. Bardzo pomocne w tym względzie mogą być spacery i wycieczki. 

Spacery – to piesze pokonywanie krótkich odcinków np. na pocztę, do parku…
Wycieczki – to pokonywanie dłuższych odcinków, zwykle przy pomocy środków lokomocji (samochodu, autobusu, tramwaju). Wycieczka może być
po mieście, do teatru, do lasu, poza miasto. 

Spacery i wycieczki mają dla dziecka znaczenie: 

Poznawcze – zapoznają dzieci z najbliższą okolicą – osiedlem, dzielnicą, miastem, w którym mieszka dziecko. Podczas spacerów, wycieczek można poznać różne obiekty, instytucje, np. Poczta, Policja, Straż. Warto zabrać dziecko do różnych punktów usługowych – do fryzjera, szewca, zegarmistrza… Dzięki tym wizytom dziecko pozna różne zawody, sposób wykonywania danej pracy, narzędzia oraz przydatność danego zawodu dla ludzi. 

Emocjonalne – każdy spacer, wycieczka wyzwala pozytywne emocje – radość, zadowolenie, ciekawość. Dziecko cieszy się z kontaktu z kolegami, mamą, tatą czy starszym rodzeństwem. Wreszcie ktoś ma dla niego czas. Można go spędzić razem spacerując i zwiedzając. Dziecko czuje się kochane i potrzebne. W ten sposób dzieci integrują się w grupie przedszkolnej, wzmacnia się więź emocjonalna z rodziną.
Społeczne – dziecko poznaje właściwe wzorce zachowań. Uczy się jak należy się zachowywać w środkach lokomocji, w muzeum (jesteśmy cicho, nie dotykamy eksponatów), w parku ( nie niszczymy przyrody, nie depczemy trawników, nie zrywamy kwiatów, bawimy się zgodnie, pożyczamy sobie zabawki, ustępujemy miejsca na huśtawce, zjeżdżalni). 

Estetyczne – kształcą wrażliwość młodego człowieka na piękno i sztukę. Będzie to: oglądanie wystaw, wizyty w muzeum, słuchanie koncertów muzycznych, oglądanie przedstawień w teatrze. Wizyta w teatrze jest dla dziecka czymś niepowtarzalnym. Sama wyprawa, odpowiedni strój (odświętny), nastrój w teatrze sprawiają, że wycieczka staje się wyjątkowa. 

Zdrowotne – Spacery, wycieczki do parku, do lasu są wspaniałą okazją do uprawiania ćwiczeń fizycznych. Dzieci bardzo lubią: biegi, skoki, wspinanie się, przeskakiwanie przez przeszkody. 

Wycieczki i spacery: 
  • są receptą „na nudę”. Dostarczają pomysłów na sposoby spędzania wolnego czasu,
  • przyczyniają się do rozwoju: mowy, myślenia, spostrzeżeń,
  • organizowane w różnych porach roku hartują organizm,
  • wyrabiają nawyki (organizowanie, planowanie),
  • zachęcają do ćwiczeń fizycznych, które będą kontynuowane w życiu dorosłym.  Dziecko widzące rodziców ciągle przed telewizorem, nie ruszających się z domu na pewno nie będzie człowiekiem aktywnie spędzającym czas wolny. 

Organizując wycieczki, spacery należy: 
1. dobrze je zaplanować (ustalamy: gdzie idziemy?, po co?, co chcemy zobaczyć?, jaką trasą będziemy szli, jechali?, kiedy wyruszamy?, kiedy wracamy?) 
2. mieć na to czas. Wycieczki powinny odbywać się w atmosferze pokoju, radości, nie może być pośpiechu, zdenerwowania. 
3. zabrać ze sobą jedzenie, picie, parasolkę - jeśli pogoda niepewna.

Zachęcam rodziców i nauczycieli do organizowania dzieciom spacerów, wycieczek ze względu na duże ich znaczenie w rozwoju osobowości dziecka. 

mgr Agnieszka Krok